Droši vien, ka mēs Latvijā vēl varam būt laimīgi, ka mums ir liela zaļā zona un iespēja elpot salīdzinoši svaigu un tīru gaisu (varbūt ar dažiem izņēmumiem lielākajās pilsētās). Bet tomēr jautājums par gaisa tīrību un to, kā to ietekmē automašīnu izplūdes gāzes, aktīvi tiek runāts visās valstīs. Latvija nav izņēmums.

Automašīnu skaits ir liels, uz tas turpina pieaugt. Pie mums arī jāņem vērā fakts, ka automašīnu vidējais vecums ir vairāk par desmit gadiem.

Lai gan atļauto izmešu daudzumu kontrolē tehniskās apskates laikā, tomēr tas nebūt nenozīmē, ka katras automašīnas izpūtējs izmet gaisā tikai atļauto kaitīgo izmešu normu. Autovadītāji mēdz gan apzināti, gan neapzināti apiet sistēmu, kas atbild par kaitīgo izmešu kontroli, nodrošinot, ka izpūtējs neļauj izkļūt nekam liekam.

Kvēpu filtrs un citi elementi, kuri atbild par izmešu trīrību, nav tās lētākās auto detaļas. Ja tur kaut kas nav kārtībā, tad autovadītāji meklē iespējas to apiet. Zinātāji prot gan izņemt šādas detaļas, gan atslēgt to funkciju, panākot, kas nav ar to nekādu klapatu, bet radot situāciju, ka auto izmeši vairs nav atļautajā normā, bet gan daudz lielāki. Izmešu tīrību ietekmē visas degvielas sistēmas kvalitāte, pati degviela, visu procesā iesaistīto detaļu stāvoklis, arī tas, kāds un kādā stāvoklī ir izpūtējs. Ja izputējs ir caurs vai bojāts, tad nevajag kavēties, bet ir jāmeklē, kur ir izdevīgākā auto izpūtēju tirdzniecība, lai pēc iespējas ātri atrisinātu šo problēmu, kas kaitē gan pašai automašīnai, gan gaisam, ko pašiem pēc tam jāelpo.

Katram atbildīgam autovadītājam par to vajadzētu domāt, jo tas ir gaiss, ko visi elpojam. Tas nepazūd nekurienē, bet gan paliek tepat mums apkārt. Gaisa piesārņojums, ko rada automašīnu izplūdes gāzes, kur nu vēl tie izmeši, kas ir augstāki par atļauto normu, rada būtisku un ilgtermiņa kaitējumu visai ekoloģijai.

Kā atrast kompromisu starp auto un gaisa piesārņojuma neveicināšanu?

  • Vienmēr jāseko līdzi, lai auto ir labā tehniskajā stāvoklī un izmešu norma nav pārsniegta.
  • Jāatsakās no auto izmantošanas īsos maršrutos, kas ir mazāki par 3 kilometriem. Tādu attālumu pilsētā var veikt ar kājām vai sabiedrisko transportu.
  • Biežāk jāizmanto sabiedriskais transoprs. Jāmeklē ceļabiedri, nevis jābrauc ar auto vienam.
  • Atbilstošos laika apstākļos biežāk jāiet kājām vai jāizvēlas velosipēds.